Kunsteducatie

Kunsteducatie staat bij de CultuurWerkplaats Tarwewijk hoog in het vaandel. De kinderen en jongeren van de Tarwewijk zijn doorgaans niet in de gelegenheid om kunsteducatieve cursussen op niveau te volgen zoals deze bijvoorbeeld worden aangeboden door de SKVR of door de kinderkunsthal Villa Zebra. Omdat kunsteducatie de creatieve en cognitieve ontwikkeling sterk bevordert besteden wij hier sinds onze oprichting veel tijd, aandacht en geld aan.

Om de leer~ en ontwikkelingsachterstand van kinderen en jongeren uit de Tarwewijk terug te dringen bieden wij elk jaar twee tot drie kunstprojecten van gemiddeld 12 weken aan (gratis). Deze projecten ontwikkelen we samen met de ouders en ze worden uitgevoerd door professionele kunstenaars of kunstdocenten. Meestal werken de ouders als vrijwilliger mee waardoor het mes aan twee kanten snijdt.

De projecten spelen zich af in de CultuurWerkplaats (binnen, en indien mogelijk buiten in de tuin) of elders in de wijk zoals bijvoorbeeld in het clubhuis van Speeltuin Millinx. Daar verzorgen Lucienne van Leijen en Kathrin Wolkowicz de workshops.

Hieronder een greep uit onze projecten:

ZOOM
In dit project leren jongeren uit de wijk hun eigen omgeving op film vast te leggen. Hoe zien zij de Tarwewijk en hoe willen zij dat hun wijk gezien wordt? Daarnaast gaat het om het aanleren van basisvaardigheden die men nodig heeft om een professionele film (of documentaire) te maken zoals script schrijven, in beeld brengen, geluid opnemen, editten. Wil je de films bekijken die de jongeren hebben gemaakt en meer weten over ZOOM?

Nooit gehoord
Muziek en beeldende kunst staan in Nooit Gehoord centraal. Kinderen leren verschillende muziekinstrumenten kennen, bouwen deze instrumenten met eenvoudige middelen na en studeren een concert in waar zowel figuurlijk als letterlijk de stukken vanaf vliegen (hetgeen zij zelf op video vastleggen).

Creatief met taal
Dit project bevordert de beheersing van de Nederlandse taal. Het is voor twee verschillende leeftijdsgroepen ontwikkelt, voor kleuters en voor kinderen op de basisschool. Schilderend, knutselend en acterend beleven de kinderen plezier aan het gebruiken van taal. Bijvoorbeeld: Letters van het alfabet worden met diverse geometrische vormen, materialen en kleuren ‘nagebouwd’, ook met het eigen lichaam. Poppenkastverhalen en toneelstukjes worden bedacht en opgevoerd. Kinderboekverhalen worden voorgelezen en in tekeningen vastgelegd om ze vervolgens zelf opnieuw te vertellen. Rijmpjes worden verzonnen en men gaat aan de slag als singer-songwriter.

ITT – Improvisatie Team Tarwewijk
In dit project staat de kracht van improviseren en samenwerken centraal. Allereerst worden met behulp van sjablonen en stofverf T-shirts beschilderd. Elk kind maakt zijn/haar eigen T-shirt waarop de eigen naam en ITT komt te staan. Tijdens de andere workshops worden deze T–shirts gedragen waardoor men zich direct onderdeel van het ITT-TEAM voelt. Het ITT-TEAM trekt de wijk in en verzamelt van alles en nog wat: PET flessen, verpakkingsmateriaal, houten planken, stenen, zand, .., en vervolgens gaat men gezamenlijk aan de slag om met deze materialen nieuwe dingen en kunstwerken te creëren.

Cultuur ontmoet natuur
De kinderen gaan op ontdekkingsreis bij ons in de tuin. Ze maken kennis met verschillende planten en insecten en verbeelden deze in diverse knutselwerken. Ook voeren zij in de tuin klusjes uit en zijn ze verantwoordelijk voor een eigen plantenbak. Ter verbreding van de horizon gaan de kinderen op excursie naar kinderboerderij De Molenwei bij het Zuiderpark, naar het Eiland van Brienenoord en naar Het Natuurhistorisch (museum).

Ontdek de wijk
Via een serie wandelingen en excursies leren de kinderen hun eigen omgeving beter kennen. Daarbij richten we ons niet alleen op dat wat ze nu kunnen ontdekken maar ook hoe het er vroeger uitzag en hoe men (hier) in het verleden leefde. Dat doen we bijvoorbeeld door historische films en foto’s te laten zien en verhalen te vertellen of voor te lezen (zoals Pietje Bel). Bezoeken aan het Museum Historisch Charlois en Museumwoning Vreewijk zorgen ervoor dat het verleden opnieuw tot leven komt. De opgedane indrukken worden vervolgens in tekeningen, schilderijen en diverse knutselwerken verbeeld.

UPGRADE
Kinderen die in de zomervakantie thuisblijven kunnen hun dromen, wensen en ideeën met betrekking tot hun eigen leven creatief verbeelden. Bijvoorbeeld door een masker van zichzelf als popster of als koning/in te maken, door een droomhuis te bouwen, hun voorstelling van het paradijs te schetsen.

Fiep Westendorp projecten
Ondersteund door de Fiep Westendorp Foundation hebben wij twee projecten in de speeltuin Millinx uitgevoerd. In 2017/18 maakten de kinderen kennis met de verhalen van Annie M.G. Schmidt (waarvoor Fiep Westendorp de tekeningen verzorgde) en ze hebben daarbij zelf illustraties verzonnen. De slotexpositie van het project in het Millinxparkhuis was groots opgezet met als klapstuk een geschilderd panorama landschap. Het tweede project met de titel De meest fantastische tuin vindt in 2019 plaats en is gebaseerd op het gelijknamige boek met illustraties van Fiep Westendorp. In een aantal workshops worden fantasiedieren, bomen en planten getekend en geknutseld. Gebruikmakend van deze creaties bouwen de kinderen gezamenlijk een grote tuin in de vorm van opnieuw een panoramisch schilderij.