Kunsteducatie

Kunsteducatie staat bij de CultuurWerkplaats Tarwewijk hoog in het vaandel. De kinderen en jongeren van de Tarwewijk zijn doorgaans niet in de gelegenheid om kunsteducatieve cursussen op niveau te volgen zoals deze bijvoorbeeld worden aangeboden door de SKVR of door de kinderkunsthal Villa Zebra. Omdat kunsteducatie de creatieve en cognitieve ontwikkeling sterk bevordert besteden wij hier sinds onze oprichting veel tijd, aandacht en geld aan.

Om de leer~ en ontwikkelingsachterstand van kinderen en jongeren uit de Tarwewijk terug te dringen bieden wij elk jaar twee tot drie kunstprojecten van gemiddeld 12 weken aan (gratis). Deze projecten ontwikkelen we samen met de ouders en ze worden uitgevoerd door professionele kunstenaars of kunstdocenten. Meestal werken de ouders als vrijwilliger mee waardoor het mes aan twee kanten snijdt.

De projecten spelen zich af in de CultuurWerkplaats (binnen, en indien mogelijk buiten in de tuin) of elders in de wijk zoals bijvoorbeeld in het clubhuis van Speeltuin Millinx. Daar hebben Lucienne van Leijen en Kathrin Wolkowicz van 2014 tot 2019 veel super bijzondere workshops gedaan.

Hieronder een greep uit onze projecten:

ZOOM

In dit project leren jongeren uit de wijk hun eigen omgeving op film vast te leggen. Hoe zien zij de Tarwewijk en hoe willen zij dat hun wijk gezien wordt? Daarnaast gaat het om het aanleren van basisvaardigheden die men nodig heeft om een professionele film (of documentaire) te maken zoals script schrijven, in beeld brengen, geluid opnemen, editten. Wil je de films bekijken die de jongeren hebben gemaakt en meer weten over ZOOM?

NOOIT GEHOORD

Muziek en beeldende kunst staan in Nooit Gehoord centraal. Kinderen leren verschillende muziekinstrumenten kennen en bouwen deze instrumenten met eenvoudige middelen na. Een drum hoeft niet van dierenhuid te zijn en een snaar niet van darmen. In plaats daarvan maken wij ze met deksels, glazen, korrels. Hoe ervaren wij klanken? Hoe ontstaat een klankkast en wanneer ervaar je geluidsoverlast? Kan je de anderen nog horen, als je op je zelfgemaakte drum speelt?

CREATIEF MET TAAL

Dit project bevordert de beheersing van de Nederlandse taal. Schilderend, knutselend en acterend beleven de kinderen plezier aan het gebruiken van taal. Bijvoorbeeld de ‘woordmachine’: De kinderen draaien aan een bord en komen bij woorden uit, die ze combineren en daar vervolgens een tekening van maken, zoals de dansende pinquin of de lachende kat. Ook het fantaseren over hun eigen toekomst komt aan bod. Van hun dromen en wensen maken de kinderen een letterbak waarbij behalve met letters de cruciale woorden ook met symbolen en tekeningen verbeeld zijn. Verder worden er poppenkastverhalen en toneelstukjes bedacht en opgevoerd, kinderboekverhalen voorgelezen en in tekeningen vastgelegd om ze vervolgens zelf opnieuw te vertellen; rijmpjes worden verzonnen en men gaat aan de slag als singer-songwriter.

ITT – IMPROVISATIE TEAM TARWEWIJK

In dit project staat de kracht van improviseren en samenwerken centraal. Allereerst worden met behulp van sjablonen en verf T-shirts beschilderd. Elk kind maakt zijn/haar eigen T-shirt waarop de eigen naam en ITT komt te staan. Tijdens de andere workshops worden deze T–shirts gedragen waardoor men zich direct onderdeel van het ITT-team voelt. Het ITT-team werkt aan gezamenlijke schilderijen en improviseert met alledaagse materialen, die in elk huishouden te vinden zijn. Zo worden toiletpapierrollen zeemeerminnen, kattenpoten of pauwen. Is er aluminiumfolie over? Die wordt omgetoverd tot een mooie vis of gebruikt als hulpmiddel bij het marmeren.

CULTUUR ONTMOET NATUUR

De kinderen gaan op ontdekkingsreis bij ons in de tuin. Ze maken kennis met verschillende planten en insecten en verbeelden deze in diverse knutselwerken. Ook voeren zij in de tuin klusjes uit en zijn ze verantwoordelijk voor een eigen plantenbak. Ter verbreding van de horizon gaan de kinderen op excursie naar kinderboerderij De Molenwei bij het Zuiderpark, naar het Eiland van Brienenoord en naar Het Natuurhistorisch (museum).

ONTDEK DE WIJK

Via een serie wandelingen en excursies leren de kinderen hun eigen omgeving beter kennen. Daarbij richten we ons niet alleen op dat wat ze nu kunnen ontdekken maar ook hoe het er vroeger uitzag en hoe men (hier) in het verleden leefde. Dat doen we bijvoorbeeld door historische films en foto’s te laten zien en verhalen te vertellen of voor te lezen (zoals Pietje Bel). Bezoeken aan het Museum Historisch Charlois en Museumwoning Vreewijk zorgen ervoor dat het verleden opnieuw tot leven komt. De opgedane indrukken worden vervolgens in tekeningen, schilderijen en diverse knutselwerken verbeeld.

UPGRADE

Kinderen die in de zomervakantie thuisblijven kunnen hun dromen, wensen en ideeën met betrekking tot hun eigen leven creatief verbeelden. Bijvoorbeeld door een masker een imposant dier te worden of van zichzelf een popster of als koning/in te maken, door een droomhuis te bouwen en hun wensen een plek in een luchtballon te geven. Verder ontwerpen de kinderen hun eigen wijk met zelf gemaakte huisjes, bussen en bomen. De huizen worden op een zelf bedachte plattegrond geplaatst en zo wordt de Tarwewijk omgetoverd tot hun droomwijk.

FIEP WESTENDORP PROJECTEN

Ondersteund door de Fiep Westendorp Foundation hebben wij twee projecten in de speeltuin Millinx uitgevoerd.

In 2017/18 maakten de kinderen kennis met de verhalen van Annie M.G. Schmidt (waarvoor Fiep Westendorp de tekeningen verzorgde) en ze hebben daarbij zelf illustraties verzonnen. De technische leiddraad van de workshop was het kennismaken van verschillende grafische technieken, zoals tekentechnieken, drukken en vouwen (van 2D naar 3D). Het thema was de stedelijke omgeving waarin de kinderen wonen aantrekkelijk weer te geven. Met verhalen, gezamenlijke schilderijen en het onderwerp huizen, wonen en woonomgeving zijn er vele resultaten uitgekomen die leiden tot een mooie slotexpositie van het project in het Millinxparkhuis . Deze was groots opgezet met als klapstuk een geschilderd panorama landschap.

Het tweede project met de titel De meest fantastische tuin vond in 2019 plaats en is gebaseerd op het gelijknamige boek met illustraties van Fiep Westendorp. In een aantal workshops worden dieren, bomen en planten getekend en geknutseld, zowel uit de boeken stammende karakters van Westendorp als ook fantasie figuren. Er is divers en mooi werk afgeleverd door de kinderen en de geknutselde objecten zijn daarna digitaal verwerkt in een nieuwe versie van een tuin van Fiep Westendorp waarin enkele kinderen uit de Tarwewijk zelf plaats nemen. Deze nieuwe tuin is geprint op een tuindoek van 1 x 1.50 m, en is tentoongesteld in de Millinx Speeltuin waar de lessen hebben plaatsgevonden. Ook is er nog een zelfde doek naast gehangen met een collage van het werk van de kinderen.